Wat is E-mailmarketing?

Definitie e-mailmarketing

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing waarbij je gebruikmaakt van e-mail als communicatiemiddel om commerciële boodschappen naar je doelgroep te sturen. Er zijn verschillende soorten campagnes, ieder met een eigen doel. Je kunt e-mailmarketing inzetten om je naamsbekendheid te vergroten, klantrelaties op te bouwen en te onderhouden, maar ook om meer conversies te stimuleren.

Voordelen van e-mailmarketing

Een van de voordelen van deze vorm van marketing is dat je direct met je klanten kunt communiceren en zo makkelijker een persoonlijke relatie opbouwt. Dit kan leiden tot meer betrokkenheid en merkloyaliteit. Daarnaast kun je bij e-mailmarketing eenvoudig het succes van je campagnes meten in Google Analytics door open- en klikratio’s bij te houden, maar ook conversiepercentages en andere statistieken te meten. Op basis van deze data pas je je strategieën aan en verbeter je de campagne om betere resultaten te behalen.

Vormen van e-mailmarketing

Er zijn verschillende soorten e-mailmarketingcampagnes waarmee je je doelen kunt bereiken.

Nieuwsbrieven

Periodieke e-mails met informatie, updates en promoties over jouw bedrijf of organisatie vallen in de categorie nieuwsbrief. Ze zijn bedoeld om klanten op de hoogte te houden en betrokken te houden bij het merk.

Promotionele e-mails

Deze vorm van e-mailmarketing is gericht op het promoten van een specifiek product, dienst of evenement. Hierin kondig je aanbiedingen of kortingsacties aan. Ook productlanceringen kun je zo aan je klanten communiceren.

Transactie e-mails

Deze automatisch verzonden e-mails gaan naar klanten na een bepaalde actie, zoals een aankoop doen, een account aanmaken of het aanvragen van een nieuw wachtwoord. Hierin staat vaak informatie over de transactie en eventuele vervolgstappen.

Automatische e-mailreeksen

Deze reeksen van vooraf geschreven e-mails worden automatisch verzonden op basis van een bepaalde trigger, zoals het inschrijven voor een e-maillijst of het downloaden van een e-boek. Via zo’n e-mailreeks begeleid je je klanten door een bepaald proces. Denk bijvoorbeeld aan een welkomstmail aan nieuwe abonnees met een kortingscode voor aankopen of een reminder bij verlaten gevulde winkelwagentjes in de webshop.

Ben je benieuwd hoe Rocket Marketing je kan ondersteunen bij e-mailmarketing? Ontdek het.

Blijf op de hoogte via onze socials

Al onze begrippen