Wat is SEO en hoe zet je het in voor jouw website?

Dit artikel is voor iedereen die zich afvraagt wat SEO is en hoe het werkt. Stel je voor, je wilt een nieuwe laptop kopen. Waar begin je dan mee? Juist, je begint met zoeken op Google. De eerste website is het meest relevant, de tweede en derde ook nog, maar daarna? De websites die daarna komen bekijk je vaak niet meer. Dit is hoe het zoekgedrag van de meeste internetgebruikers werkt. Maar wat heeft dat met SEO te maken?

In dit artikel

Als je zelf een website hebt, dan wil je dat veel mensen (vooral jouw doelgroep) je website vinden. Want als je ergens veel tijd, energie en geld in investeert, dan wil je daar natuurlijk ook de vruchten van plukken. Met SEO zorg je dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten staat, want dit is precies waar SEO om draait. Maar hoe gaat dat precies in zijn werk en hoe pas je zelf SEO toe? Wij leggen je uit wat SEO is, hoe het werkt en hoe je het gebruikt om jouw website succesvol te maken. Wij beseffen ons ook dat SEO makkelijker gezegd dan gedaan is. Er gaat veel tijd in zitten, dus mocht je na het artikel besluiten dat je SEO-werkzaamheden liever uitbesteedt dan kun je ook bij ons terecht.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Het doel van deze online marketingstrategie is het optimaliseren van jouw website om hoger in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines zoals Google te belanden.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit meerdere onderdelen. Een aantal daarvan richt zich hoofdzakelijk op je eigen website, terwijl voor andere onderdelen acties op externe websites nodig zijn. Zoals bijvoorbeeld het beheer van jouw Google Bedrijfspagina.

Belangrijke onderdelen binnen SEO zijn:

  • On-page SEO
  • Off-page SEO
  • Technische SEO

We gaan aan het einde van dit artikel kort op deze onderdelen in. Maar eerst leggen we je het verschil uit tussen SEO en SEA. Deze twee begrippen klinken bijna hetzelfde en zijn nauw met elkaar verbonden. Verwarrend? Je bent niet de enige die dat vindt.

Het verschil tussen SEO en SEA

Zowel SEO als SEA is een methode om meer verkeer naar je website te leiden. Ondanks dat het hoofddoel van deze beide vormen van zoekmachinemarketing hetzelfde is, verschilt de aanpak nogal. SEO richt zich namelijk op het optimaliseren van je website om meer verkeer te verkrijgen via organische zoekresultaten, terwijl SEA meer verkeer genereert via advertenties, oftewel de betaalde zoekresultaten. SEA staat dan ook voor Search Engine Advertising.

De zoekresultaten in Google kun je verdelen in twee groepen: organische en betaalde resultaten. Je ziet in Google eerst de advertenties bovenaan en rechts van de zoekresultaten. Daar richt je je op met SEA door middel van Google Ads in de vorm van tekstadvertenties of responsieve zoekadvertenties. Daarna volgen de organische zoekresultaten. SEO richt zich op de organische zoekresultaten en heeft als doel bovenaan komen in de gratis zoekresultaten, die zie je direct onder de tekstadvertenties.

Hieronder zie je dat er voor de zoekterm ‘laptop kopen’ veel competitie is, de eerste resultaten zijn allemaal advertenties. Veel advertenties betekent hoge prijzen, omdat Google de advertentieposities verkoopt via een veilingsysteem waarbij de hoogste bieder wint. Dat is fijn voor Google, want die verdient meer naarmate de interesse stijgt. Maar het is minder fijn voor jouw marketingbudget, want het kan betekenen dat je veel betaald om jouw website bovenaan in Google te tonen. En soms worden Google Ads zelfs helemaal niet getoond in Google.

Voordelen en nadelen van zoekmachine optimalisatie

Schrikken de hoge SEA bedragen je af en wil je toch hoog in Google scoren? Dan kom je op SEO uit. Hoewel er veel voordelen aan SEO zitten, heeft het ook enkele nadelen die we toch even willen benoemen voordat je je volledig op SEO voor jouw website stort.

Dit zijn de nadelen van SEO:

❌ SEO-ontwikkelingen gaan snel en zijn onvoorspelbaar

❌ SEO kost veel tijd

❌ Resultaten boeken duurt lang

❌ De concurrentie kan zien wat je doet

Hoewel dat geen motiverende punten zijn, zitten er veel meer voordelen aan waar je wel vrolijk van wordt. Vergeet niet dat SEO niet voor niets een groot onderdeel uitmaakt van digitale marketingstrategie.

Dit zijn de voordelen van SEO

✅ SEO is gratis

✅ Je kunt SEO stap voor stap toepassen

✅ Grote voordelen op lange termijn

✅ Internetgebruikers hebben meer vertrouwen in gratis zoekresultaten

✅ Zoekmachine optimalisatie toont de kwaliteit van jouw website aan

✅ Bovenaan in Google bereik je een groot deel van je doelgroep

Je zou SEO met SEA ook kunnen combineren in jouw online marketingstrategie. Wil je weten wat de beste resultaten oplevert? Wij kunnen je adviseren over de mogelijkheden van zoekmachine optimalisatie en online adverteren voor jouw bedrijf. Je kan zelfs de uitvoering hiervan aan ons uitbesteden. Uiteraard is de keuze waar je gebruik van wil maken volledig aan jou.

Hoe werkt SEO?

Om te weten hoe SEO werkt moeten we je iets uitleggen over zoekmachines. We nemen Google als voorbeeld, omdat dit in Nederland de meestgebruikte zoekmachine is. Google gebruikt een volledig geautomatiseerd systeem van webcrawlers. Dit zijn bots of spiders die over het wereldwijde web kruipen, op zoek naar websites. Alles wat ze tegenkomen op het web analyseren ze en slaan ze op in de Google-index. Daarom heet het opslaan van die analyses indexeren. De index bestaat uit miljarden websites gerangschikt op onderwerp, betrouwbaarheid en kwaliteit.

Wanneer iemand op zoek is naar informatie over een nieuwe laptop, dan raadpleegt Google de index en laat de zoekmachine die persoon de beste matchende websites zien. Zoekmachines gaan dus na welke vragen een website beantwoordt. En daarbij kun jij ze helpen met SEO.

Crawlen en indexeren

De crawlers van zoekmachines struinen iedere dag het internet af, op zoek naar informatie. Ook bij jouw website komen ze langs gekropen. Ze volgen alle links op je website tot ze alles hebben gezien. Dit proces noemen we crawlen en bestaat uit drie stappen:

  1. Scannen van de website
  2. Opslaan van informatie op de pagina’s in een database
  3. Sorteren van die informatie op kwaliteit en relevantie

Ondanks dat het proces automatisch verloopt is het een heel karwei om alle websites van het internet te bezoeken, analyseren en op te slaan. Dat maakt SEO zo belangrijk. Met goede SEO help je de zoekmachines om jouw website sneller te lezen en beter te begrijpen. Hoe makkelijker jouw website leest voor zoekmachines, des te beter is hun inschatting van het publiek (jouw doelgroep) dat ze naar jouw website moeten leiden.

Rangschikken van resultaten

Zodra een gebruiker een zoekwoord of vraag in Google typt gaat de zoekmachine aan het werk. Google analyseert de woorden de zoekopdracht en bekijkt met welke intentie de gebruiker zoekt. Met behulp van allerlei algoritmes komt Google tot een antwoord.  Voor SEO is het algoritme Google Rankbrain erg interessant.

Wanneer iemand informatie zoekt in Google probeert de kunstmatige intelligentie van Google RankBrain de zoekopdracht goed te begrijpen door het aan vergelijkbare zoekopdrachten te koppelen. Daardoor kan Google zelfs zoekresultaten geven voor unieke zoekopdrachten. Google Rankbrain zoekt dus niet alleen naar trefwoorden, maar kijkt ook naar gebruikerssignalen om te bepalen of voorgestelde zoekresultaten een antwoord geven op de zoekopdracht.

SEO: het antwoord op de vragen

Heel simpel gezegd zijn zoekmachines dus eigenlijk een soort vraag-antwoord machines. Nadat de zoekterm ingetypt is vindt de zoekmachine plaatsen met het bijpassende antwoord. Door te optimaliseren laat je zoekmachines zien op welke vragen jouw webpagina’s antwoord geven. Oftewel, welke informatie erop staat. Op die manier verschijnt jouw website bij relevante vragen en zoektermen hoog in de resultaten van een zoekmachine en leidt je bezoekers naar jouw website.

Het is dus erg belangrijk dat je relevante informatie op jouw website hebt staan over de producten of diensten van jouw bedrijf. Want alleen dan kan een zoekmachine bezoekers met vragen over jouw producten en diensten naar de juiste pagina leiden. Nu rest de vraag: hoe zorg je ervoor dat Google weet welke informatie op jouw website staat?

7 redenen waarom jouw website niet zonder SEO kan

SEO is dé manier om te zorgen dat Google weet welke informatie jouw website geeft. Daardoor is het de meest effectieve manier om online nieuwe klanten te bereiken. Je kunt eigenlijk niet zonder, want in Google komen potentiële klanten jouw bedrijf tegen op het moment dat ze vragen hebben over jouw producten en diensten of wanneer ze een aankoop willen doen.

Als jouw website tussen de zoekresultaten staat, maar bezoekers jouw website niet interessant genoeg vinden dan loop je klanten mis. Met behulp van SEO tackle je dit probleem, je zorgt namelijk niet alleen dat de pagina vindbaar is maar ook voor waardevolle informatie.

Zonder SEO loop je veel kansen en klanten mis, daarom kun je gewoon echt niet zonder zoekmachineoptimalisatie in je online marketing strategie.  Dit zijn de redenen waarom je wilt weten hoe het werkt en hoe je jouw website optimaliseert:

  1. Google is voor veel internetgebruikers de primaire zoekbron
  2. Met SEO bouw je aan een geloofwaardige site met betrouwbare informatie
  3. Het helpt je ook om je doelgroep en hun wensen te begrijpen
  4. SEO verbetert de gebruikerservaring
  5. Optimalisatie zorgt voor meer verkeer
  6. Met SEO creëer je meer betrokkenheid
  7. SEO levert meer conversies op

Steeds meer mensen zien de voordelen en effecten van optimaliseren voor hun eigen website en verkiezen zoekmachine optimalisatie boven betaald adverteren op zoekmachines. Begrip hebben van wat SEO is en hoe SEO werkt is een uitstekende strategie voor de lange termijn resultaten, want de online vindbaarheid van jouw bedrijf is blijvender en niet afhankelijk van jouw advertentiebudget.

Drie belangrijke SEO onderdelen

Als je een website hebt is belangrijk dat je weet hoe je deze online vindbaar wordt. Want als je zorgt dat jouw doelgroep je website weet te vinden, vergroot je de verkeersstroom en het aantal bezoekers van jouw website. Een groter publiek staat gelijk aan meer nieuwe klanten en die leveren bedrijfsgroei op. Zoekmachine optimalisatie en het verhogen van je vindbaarheid is dus een belangrijke marketingstrategie.

Er zijn vele manieren om optimalisatie toe te passen, hier gaan we in op drie belangrijke onderdelen:

Technische SEO

bij technische zoekmachine optimalisatie pas je de website aan op technisch gebied. Als je de techniek achter de website verbetert wordt de site beter vindbaar. Denk hierbij vooral aan de niet zichtbare aspecten, zoals de URL-structuur en de website structuur, maar ook de laadtijd.

On-page SEO

met on-page zoekmachineoptimalisatie richt je je op de content van je website. Je zorgt dat de website er aantrekkelijk uitziet en dat de content relevant is voor bezoekers, want dit levert een goede gebruikerservaring op. Je maakt nieuwe tekst, afbeeldingen en video’s voor je site of maakt aanpassingen aan bestaande content en voegt interne links toe aan je website.

Off-Page

bij off-page zoekmachine optimalisatie richt je je op activiteiten buiten jouw eigen website. Een groot deel hiervan is linkbuilding. Dit houdt in dat je zorgt dat externe websites naar jouw eigen pagina’s linken. Google leest een pagina met veel links vanaf andere betrouwbare website als een waardevolle website. Daarom verhogen backlinks naar jouw website de positie in Google. Off-page SEO is dus een manier om een goede online reputatie op te bouwen.

Andere onderdelen waarop je jouw strategie kan focussen zijn Local SEO, Mobile SEO, E-commerce SEO, Zoekwoordenonderzoek en SEO migratie.

Was dit artikel nuttig? Vergeet niet dit artikel op te slaan in je bladwijzers of mail het naar jezelf. Zo kun je al onze tips makkelijk terugvinden en later nog eens rustig doorlezen.

Geïnspireerd? Lees ook hoe je een online marketing strategie bepaalt voor jouw nieuwe website.

Daag jij ons uit voor je volgende project?