Online Marketing Begrippenlijst

In het vakgebied van de online marketeer is er een wildgroei aan marketingtermen. Het lijkt haast alsof geen enkel ander beroep zoveel vakjargon heeft. Daar komt bij dat online marketing nooit stilstaat en er regelmatig nieuwe uitdrukkingen en afkortingen bijkomen. Hier vind je allerlei begrippen en afkortingen die met online marketing te maken hebben.

Mis je bepaalde marketingtermen? Laat het ons weten en we zullen ze toevoegen, inclusief een bondige uitleg.

Doorzoek het woordenboek

Alles | # A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Er zijn 9 online marketing termen in deze lijst die beginnen met de letter C.
Canonical tag
Met een canonical tag geef je aan een zoekmachine aan wat de originele pagina is. Hiermee geef je aan dat deze versie moet worden geindexeerd en zo voorkom je duplicate content als er meerdere versies van deze pagina bestaan.

CMS
CMS staat voor Content Management Systeem. Via deze software beheer je de inhoud van je website.

Content
Content is de inhoud van je website of social account. Het is alles wat zichtbaar is zoals afbeeldingen video en tekst. Ook het productassortiment in je webshop valt hieronder. In een content strategie stem je alle aspecten van de content af op jouw bedrijf en de behoeften van je doelgroep.

Conversie
Als een vooraf gedefinieerd doel op je website behaald wordt spreek je in online marketing spreken van een conversie. Dit kan een online aankoop zijn, het downloaden van een whitepaper of inschrijven voor de nieuwsbrief. Lees meer over conversie-optimalisatie

Copywriting
Copywriting is een tak binnen het auteurschap waarbij het doel is om wervende teksten te schrijven. Een copywriter schrijft teksten met een commercieel doel. Dat kunnen teksten zijn voor websites, social media en advertenties maar ook andere promotionele teksten. Lees verder over copywriting.

CRO
Conversieoptimalisatie (CRO) is een herhaaldelijk proces waarbij je testen uitvoert om de conversieratio (het percentage van alle bezoekers dat converteert op een doel) te verhogen, met als doel om meer uit hetzelfde aantal bezoekers te halen.

CSS
In deze programmeertaal staat hoe een webpagina wordt gepresenteerd. In de Cascading Style Sheet (CSS) staan de gebruikte kleuren, beleving en meer. Dit werkt samen met HTML om een website zo goed mogelijk aan de gebruiker te tonen.

CTA
Een Call to Action roept websitebezoekers op tot actie, het is een belangrijk onderdeel van je website. De CTA stimuleert bezoekers om een specifieke actie uit te voeren zoals het invullen van formulieren en aankopen of downloads doen.

CTR
Click Through Rate meet het percentage van de bezoekers dat op een link op een specifieke de pagina of in een e-mail of advertentie waar die link op staat. Hiermee bepaal je het succes van een campagne.