In dit artikel
Kan Google Ads jouw tandartspraktijk laten groeien? Absoluut, daarom is het goed om de kansen van Google Ads voor tandartspraktijken eens onder de loep te nemen. Maar voor je met Google Ads voor tandartspraktijken aan de slag gaat is het goed om een paar handigheden door te hebben. Mogelijk ben je zelf al met adverteren op Google begonnen, was dit een succesvolle campagne?
In dit artikel geven we je tips om jouw Google Ads campagne op te starten en tot een succes te maken.
Wat maakt adverteren op Google interessant voor tandartspraktijken?
Klinkt eenvoudig toch: advertentie plaatsen op Google en nieuwe patiënten verwelkomen? Toch blijkt het in een concurrerende markt zoals die van tandartsen niet zo makkelijk te zijn. Niet alleen jouw praktijk is op zoek naar nieuwe aanmeldingen, maar ook jullie concurrent houdt zich hiermee bezig. Toch is Google Ads interessant voor tandartspraktijken, omdat iedereen regelmatig naar de tandarts moet om een gezond gebit te behouden. Er is dus altijd behoefte aan mondzorg. Wanneer iemand verhuisd (of ontevreden is) zoekt men als eerste via Google naar een nieuwe tandarts. De tandartspraktijk moet om de hoek zijn en eigenlijk klikt men altijd op de eerste praktijk die ze bovenaan in Google tegenkomen.
Maak jouw Google Ads campagnes succesvol
Succes met Google Ads voor tandartspraktijken ligt niet alleen aan de advertentie. Jouw praktijk moet ook klaar zijn om nieuwe klanten te verwelkomen. De eerste stap daarin is jouw website. Met online marketing voor tandartsen haal je de bezoekers naar jouw website, maar of ze daadwerkelijk klant worden hangt af van wat ze vinden op jouw site. Het is van belang dat de website van jouw tandartspraktijk er aantrekkelijk uitziet én dat een potentiële klant direct weet waar ze informatie kunnen vinden of afspraken kunnen maken. Richt jouw website daarom goed in, met verscheidene duidelijke call-to-actions.
Hoe werkt Google Ads voor tandartspraktijken?
Als je gaat adverteren op Google voor jouw tandartspraktijk bepaal je op welke vraag jouw advertentie antwoord geeft. Wanneer je in Google zoekt, zie je bovenaan vaak resultaten staan met een advertentie melding. Dit zijn de Google Ads waar jouw tandartspraktijk ook gebruik van kan maken. Zo’n advertentie maakt het mogelijk voor jouw praktijk om bovenaan in Google te staan wanneer potentiële klanten zoeken naar een tandarts. Je selecteert zelf bij welke zoekopdrachten jouw advertentie vertoond wordt. Deze zoekwoorden, of keywords, zoals ‘tandarts Amsterdam’, ‘kindertandarts’ of ‘verstandskies trekken’, koop je in voor jouw Google Ads campagne.
Lees ook: 7 redenen waarom jouw Google Ads niet worden getoond
Laat personeel stralen op de website van jouw tandartspraktijk
Plaats foto’s van je personeel op de website van jouw praktijk. Wat heeft dit met mijn advertentie op Google te maken vraag je je af? Uit onderzoek is gebleken dat potentiële klanten op zoek zijn naar een emotionele connectie met jouw personeel. Door foto’s van je personeel op jouw website plaatsen geef je nieuwe klanten de kans om alvast een beeld van de behandelaar te krijgen. Veel mensen zien op tegen hun bezoek aan de tandarts en daarom kan een vriendelijk gezicht absoluut het verschil maken in de keuze voor jouw tandartspraktijk.
Stel je personeel op de hoogte van je Google Ads campagne
Ervan uitgaande dat de Google Ads campagne veel nieuwe inschrijvingen oplevert, wil je ook zorgen dat de aanmeldingen goed opgevangen worden. Stel daarom je personeel op de hoogte van de campagne en bereidt ze voor. Leg uit waarom je de Google Ads opgestart hebt en hoe zij jou kunnen helpen bij het behalen van je doel. Hoe komen de nieuwe aanmeldingen binnen, bij wie plan je de afspraken in en welke informatie geven ze aan de nieuwe klant. Dit zijn allemaal dingen om voorafgaand aan de campagne te bespreken zodat je Google Ads campagne een succes wordt.
Voorkom te veel betalen voor Google Ads
Online adverteren op Google kan zeer rendabel zijn, omdat je niet per periode of per vertoonde advertentie betaalt, maar alleen per klik. Maar als er dan geklikt wordt wil je ook zeker weten dat deze rendement oplevert. Daarom is het zaak om een duidelijke advertentie te maken met beloftes die je na komt op jouw website of tijdens een afspraak. Met locatie targeting en een goede advertentieplanning haal je nog meer rendement uit je Google Ads.
Zorg dat je bezoeker direct op de juiste pagina landt
Wat is het doel van jouw Google-advertentie? Als je intake- en controle-afspraken aanbiedt wil je dat de bezoeker direct op een pagina landen waar ze die afspraak kunnen inplannen. Of indien dat niet online kan, op een pagina waar duidelijk staat hoe ze een afspraak maken. Het is dus belangrijk om te zorgen dat jouw advertentie naar de juiste pagina doorverwijst. Is er geen pagina op jouw website die echt aansluit bij de advertentie? Maak dan een aparte landingspagina die je volledig aan het onderwerp van de advertentie wijdt. Dit verhoogt de kans op succes.
Locatie targeting Google Ads voor tandartspraktijken
Google Ads biedt jou de mogelijkheid om op je advertentie op een specifieke locatie te richten. Deze feature is handig voor tandartspraktijken, omdat je meestal klanten uit jouw regio binnen wilt halen. Denk na over reisbereidheid en het type afspraak dat jouw tandartspraktijk aanbiedt. Gaat het om een controle? Dan willen klanten graag vlakbij huis een afspraak maken. Voor meer uitgebreide en specialistische behandelingen leggen klanten wel grotere afstanden af. Als je gevonden wil worden door klanten bij jou in de buurt dan is local SEO ook van belang.
Gebruik de advertentieplanning van Google Ads
Jij kunt het rendement van jouw Google Ads aanzienlijk verhogen door de advertentie alleen op bepaalde tijdstippen te laten zien. Voor tandartspraktijken is het bijvoorbeeld handig om de advertentie tijdens openingsuren te tonen. Dan weet je zeker dat jouw praktijk bereikbaar is als een klant contact opneemt voor een afspraak. Kunnen mensen online afspraken inboeken, ook wanneer je gesloten bent? Dan kun je op de pagina advertentieplanning van Google Ads bekijken wanneer de advertentie de beste resultaten behaalt. Is dat bijvoorbeeld tussen 17:00 en 20:00 uur, wanneer mensen klaar zijn met werk? Dan wil je hier mogelijk jouw advertentie op afstemmen zodat de Ad alleen rond die tijd wordt weergegeven.
Optimaliseer Google Ads zoekwoorden op tandartspraktijken
Google is een haast oneindige bron van data en daar kun je als tandartspraktijk ook goed gebruik van maken. Zodra je Google Ads campagne is gestart begint Google gegevens te verzamelen voor je. Analyseer deze gegevens en bekijk de zoekwoorden waarop jij wordt gevonden. Je kunt zien welke zoekwoorden tot conversies (nieuwe klanten) leiden en welke zoekwoorden eigenlijk niet bij de campagne aansluiten. De niet-converterende zoekwoorden sluit je uit. Doe vervolgens opnieuw zoekwoordenonderzoek en vul je Ads campagne vervolgens aan met alternatieve zoekwoorden die wel aansluiten. Meer weten over Google Ads voor bedrijven of wil je een Google Ads project door ons laten opstarten? Wij gaan graag met je om tafel! Neem contact met ons op om de kansen voor jouw tandartspraktijk door te spreken.