Als we de contenttrends voor 2024 onder de loep nemen, valt één ding op: er is een groeiende vraag naar authenticiteit, naar echte verhalen. Waar komt deze vraag vandaan en hoe voldoe je daaraan? We leven in een tijd waarin AI een steeds grotere rol krijgt en het onderscheid tussen werkelijkheid en imitatie vervaagt. Dit je kans om je als organisatie te onderscheiden van de praatjesmakers, show us your true colors!
Direct naar de trends
AI is je vriend
Experts zijn het erover eens: AI is geen voorbijgaande trend, maar een gamechanger voor ons toekomstige werk en leven. Dat geldt ook voor contentmakers en marketeers. Kun je wel gebruik maken van AI en toch echte verhalen vertellen? Natuurlijk kan dat! Het is een hulpmiddel. AI helpt je bijvoorbeeld bij het brainstormen, kan taken automatiseren en is een handig hulpmiddel voor contentcreatie. Deze contenttrend zet ook door in 2024. De explosie aan AI-tools en snelle ontwikkelingen, maakt het lastig om een tool te kiezen waar jij het beste mee kan werken. Wil je met AI werken? Zorg dat je op de hoogte blijft van updates door nieuwsbrieven te lezen, AI-podcasts te luisteren en ervaringen uit te wisselen met vakgenoten.
Korte video’s maken
De populariteit van korte video’s, aangewakkerd door platforms als TikTok, Instagram en Snapchat, blijft groeien. Maak je een video voor een van deze platforms? Dan is het belangrijk om direct de aandacht te grijpen, in de eerste seconden van je video. Houd ook rekening met gebruikers die je video’s zonder geluid bekijken door ondertiteling toe te voegen.
Diepgaande verhalen vertellen met podcasts
Podcasts zijn populair omdat ze langere, diepgaande verhalen vertellen. In Nederland is het aantal podcastluisteraars inmiddels gestegen naar meer dan 7 miljoen. Podcasts zijn een ideale manier om je expertise te delen en een persoonlijke band op te bouwen met je doelgroep. Je kunt zelf een podcast maken, maar overweeg ook eens om als gast deel te nemen aan podcasts van andere organisaties om een breder publiek te bereiken.
Tijd voor duurzaamheid
De invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) benadrukt het belang van transparantie en duurzaamheid. Greenwashing (je groener voordoen dan je bent) wordt bedrijven steeds lastiger gemaakt. Beursgenoteerde bedrijven moeten vanaf 2024 rapporteren over hun impact op mens en milieu. Deze ontwikkeling illustreert de voorkeur van consumenten en investeerders voor bedrijven die duurzaamheid serieus nemen. Met transparantie over hoe jij bijdraagt aan een betere wereld kun je het verschil maken.
Blijf jezelf, blijf authentiek
In een snel veranderende wereld van AI en vluchtige content, is het makkelijk om je op anderen te focussen en jezelf uit het oog te verliezen. Voor organisaties en contentmakers is het belangrijk om authentiek te blijven. Focus op wat jouw organisatie uniek maakt en vertel een eerlijk verhaal over waar jouw organisatie voor staat. Een oprecht verhaal kan bepalend zijn voor het succes van je bedrijf.
Verder lezen over SEO & Content
- Ontdek welke vormen van contentcreatie je kunt inzetten en hoe je jouw klanten op de juiste manier aanspreekt.
- Tips voor local seo.