Wat is SEO?

Ga direct naar

Definitie SEO

Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimization), is een essentieel onderdeel van online marketing. Als je SEO toepast op jouw website, zorg je ervoor dat je website beter vindbaar wordt in zoekmachines zoals Google. Het is dus het proces van het verbeteren van de zichtbaarheid en vindbaarheid van je website via zoekmachines, met als doel om meer organisch verkeer naar de website te leiden. Dit levert je uiteindelijk meer bezoekers, leads en potentiële klanten op. Onder SEO vallen verschillende technieken en strategieën.

Zijaanzicht van een persoon die een zoekopdracht in Google intypt op een laptop, hoe kom je hoger in google

Belangrijke onderdelen van SEO

Waarom is SEO belangrijk?

Zoekmachines zijn de belangrijkste bron van verkeer voor veel websites, daarom is SEO van belang. Als je ergens naar op zoek bent, gebruik je daar meestal eerst een zoekmachine voor. Vervolgens klik je na je zoekopdracht één van de bovenste resultaten in Google aan. Als jouw website hoog scoort in de zoekresultaten, is de kans dus groter dat mensen erop klikken en je site bezoeken. Dit kan daarna weer leiden tot meer exposure, naamsbekendheid en uiteindelijk ook meer conversies opleveren.

De vier pijlers van SEO

Om succesvol te zijn met SEO, zijn er vier belangrijke punten waar je aandacht aan wil besteden.

1. Kwalitatieve content

Hoogwaardige, relevante en unieke content is essentieel voor SEO. Zorg ervoor dat jouw content waardevol is voor je doelgroep, dit doe je door het af te stemmen op hun behoeften. Je geeft antwoorden op hun vragen, lost problemen op of zorgt voor vermaak. Door op een natuurlijke en strategische manier zoekwoorden in de content te verwerken pas je hier SEO op toe.

2. Websitestructuur

We hebben allemaal behoefte aan structuur, dat geldt niet alleen voor mensen maar ook voor zoekmachines. Geef je website een duidelijke en logische structuur, waarbij pagina’s gemakkelijk toegankelijk zijn via interne links. De URL’s moeten kort, beschrijvend en zoekmachinevriendelijk zijn, want ook daaraan lezen zoekmachines het onderwerp van de pagina af.

3. Responsive design

De responsiviteit van jouw website een belangrijke factor voor het verbeteren van de gebruikerservaring, daar valt niet over te twisten. Websites met een responsive design passen zich automatisch aan verschillende schermformaten aan. Daardoor hebben bezoekers zowel op hun computer, als tablet en smartphone een goede ervaring. Voor Google is niet alleen waardevolle content van belang, het moet ook toegankelijk zijn en daar zorg je voor met een responsive design.

4. Snelheid en gebruiksvriendelijkheid

Ook de laadsnelheid van je website en de algehele gebruiksvriendelijkheid hebben een grote impact op de SEO-prestaties. Hoe langzamer een website laadt en werkt, hoe slechter de ervaring is voor de bezoeker. En als de ervaring voor de gebruiker slechter is, wordt de kans dat Google deze website gaat aanbevelen in de zoekresultaten ook lager. Zorg er daarom voor dat jouw website snel laadt, gemakkelijk te navigeren is en een optimale gebruikerservaring biedt.

Ontdek hoe Rocket Marketing jouw bedrijf kan helpen met het verbeteren van jouw website zoekmachine-optimalisatie.

Gerelateerde blogs

zoeken verandert met AI Overview Google
Content

AI Overview Google: SEO-strategieën aanpassen

Dit artikel maakt deel uit van een tweeluik over AI Overviews. Hier verkennen we de impact op SEO-strategieën. Meer weten over de mogelijke risico’s en gevolgen van deze nieuwe functionaliteit? Lees dan het artikel AI Overviews: het einde van betrouwbare informatie? voor een kritische analyse. In dit artikel Hoe Google’s AI Overviews

Lees verder »

Blijf op de hoogte via onze socials

Al onze begrippen