Contentmarketing en SEO

In dit artikel:

Welke ontwikkelingen in contentmarketing en SEO trends moet je in de gaten houden in 2023?

Contentmarketing is een effectieve en bewezen strategie om bezoekers naar jouw website en socials te leiden, het conversie percentage te verhogen, klanten binnen te halen en meer omzet te generen. Je kunt je er eindeloos mee bezig houden omdat contentmarketing in vele vormen bestaat. Van post en video’s voor social media tot blogs en podcasts. Met de juiste tools en enige kennis liggen de kansen voor het oprapen.

Zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, is een belangrijk onderdeel van contentmarketing. Hier besteed je aandacht aan als je (beter) gevonden wilt worden tussen de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Geoptimaliseerde content is namelijk beter lees- en vindbaar voor zoekmachines en daardoor ook voor bezoekers.

Tijd om je contentmarketing te verbeteren. Maar waar let je op bij het maken waardevolle content? Dit zijn 5 contentmarketing en SEO trends om dit jaar in de gaten te houden.

1. Maak je content toegankelijk en gebruikersvriendelijk

Contentmarketeers en ondernemers weten hoe belangrijk het is om op de eerste pagina te staan in de zoekresultaten. Zeg nou zelf, hoe vaak kom je nog op de tweede pagina van Google? Inderdaad, (bijna) nooit. Hoe hoger je op de eerste pagina staat, hoe vaker er op jouw link geklikt wordt. Meer bezoekers verhoogt ook de kans op conversies. Een hoge positie op de zoekresultatenpagina (SERP) wordt met de dag belangrijker, maar behalen en behouden van die positie is lastig vanwege de toenemende concurrentie.

Door je te richten op gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid blijf je de concurrentie voor. De gebruikerservaring (UX) van bezoekers beïnvloedt de positie van een pagina in de zoekmachine. Mogelijk heb je al gehoord over de Google Core Web Vitals update. De optimale gebruikerservaring is waar deze update om draait. Naast de laadsnelheid van je website is ook de manier waarop jouw pagina laadt van belang voor Core Web Vitals.

Daarnaast let Google sinds de Core Web Vitals update beter op de toegankelijkheid. Oftewel, Google kijkt hoe prettig jouw pagina voor de lezer is. Denk bijvoorbeeld aan onderdelen die de leesbaarheid verhogen zoals contrast, aanpasbare lettertypes en alt-tekst en beschrijvingen bij afbeeldingen. Toegankelijke websites hebben een streepje voor en worden beloond met een hogere positie.

Welke strategische aanpassingen kun je doen als contentmarketeer?

  • Verdiep je in de ‘Mensen vragen ook’ resultaten van Google om gerichte vragen te beantwoorden met je content.
  • Volg relevante zoekwoorden en -opdrachten: hierdoor ontdek je gemakkelijk nieuwe zoekwoorden en dit helpt je om prestaties te verbeteren.
  • Zoekopdrachten zijn steeds vaker op vragen gebaseerd, neem daarom vragen op in jouw tekst.
  • Richt je op branded search: zoek naar zoekwoorden met jouw merknaam en integreer de relevante termen.

2. Google Discover kijkt naar unieke afbeeldingen

Google Discover is feed met artikelen die verschijnen wanneer je de browser op je mobiele telefoon opent. Deze feed geeft content weer op basis van een algoritme dat kijkt naar jouw zoekgeschiedenis, interesses en locatie. Het gaat niet alleen om nieuws, maar bijvoorbeeld ook om recepten, persoonlijke blogs of filmpjes over mode. Dit krijg je allemaal te zien zonder een zoekopdracht in te voeren.

Hier liggen kansen voor contentmarketeers, want het algoritme laat waardevolle content zien aan mobiele gebruikers zonder dat ze ernaar zoeken. De vraag is dus, hoe zorg je dat Google Discover jouw content laat zien? Met deze tips kom je een heel eind:

  • Creëer waardevolle content. Logisch, toch? Google laat alleen kwalitatieve artikelen zien die relevant is voor de gebruiker. Als je voor unieke, opvallende content zorgt maak je meer kans om getoond te worden.
  • Richt je op betrouwbaarheid en autoriteit. Toon aan dat je de leider bent op het gebied van jouw onderwerp. Je werkt aan je autoriteit door je linkprofiel te verbeteren. Google herkent expertise en beoordeelt content van een website met een hogere autoriteitsscore beter.
  • Optimaliseer. Niet alleen je content, maar ook jouw website. Goede content komt pas tot zijn recht als jouw website naar behoren werkt. Hier komt toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid, oftewel de UX weer van pas.
  • Gebruik pakkende titels. Waar wil jij op klikken? Gebruik krachtwoorden in je titels, maar vermijd overdrijving, want dat kan afschrikken.
  • Speel in op actuele onderwerpen. We lezen allemaal het liefste over actuele en relevante onderwerpen. Haak daarom in op actuele onderwerpen, nieuwswaardige verhalen en trends wanneer je content maakt.

Voeg unieke afbeeldingen toe. Google Discover focust op beeld: opvallende, relevante en unieke beelden maken jouw content aantrekkelijk. Bovendien verhogen aantrekkelijke afbeeldingen de kans dat gebruikers op jouw link klikken.

DALL·E - A Van Gogh painting of a person working on a laptop at a yellow desk
DALL·E – A Van Gogh painting of a person working on a laptop at a yellow desk

3. Interactieve content maken

Interactieve content zet jouw bezoekers aan om actief met de content bezig te zijn. Deze vorm van content is in de afgelopen jaren veel populairder geworden, omdat interactieve onderdelen ervoor zorgen dat bezoekers langer op je site blijven. Met behulp van een quiz, rekentools, infographics, kaarten en spelletjes houd je hun aandacht langer vast.

Door interactieve content onderdeel te maken van de marketingtrechter of klantreis kun je allerlei doelen nastreven. Verschillende soorten content dragen bij aan verschillende doelen. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van de naamsbekendheid, meer verkeer aantrekken, bewustwording, maar ook klantenwerving en -behoud.

Je kunt interactieve content nog een stap verder trekken. Of beter gezegd, een aantal stappen, want de metaverse is een heel andere manier om content interactief te maken. Mensen willen graag online met elkaar communiceren. Daarvoor hebben we inmiddels allerlei platformen en apps, waaronder Whatsapp, Facebook, TikTok en meer. Iedere nieuw communicatiemiddel neemt meer de vorm van een virtuele wereld aan, een metaverse.

Ook in de metaverse kan contentmarketing in de vorm van interactieve contentcreatie een rol spelen. Je kunt bijvoorbeeld uitzoeken hoe jouw merk of product een rol kan krijgen in de virtuele wereld en door bijvoorbeeld interactie mogelijk te maken je naamsbekendheid vergroten.

4. AI en contentcreatie

We willen graag geloven dat de ‘menselijke touch’ onvervangbaar is. En op dit moment is dat ook zeker nog het geval. Contentmarketeers weten de juiste toon en woorden te vinden of zetten humor in om op te vallen. Het is een hele kunst om een mooie tekst met de juiste tone of voice neer te zetten.

Toch worden AI’s (kunstmatige intelligentie) steeds beter in het maken en dus ook herkennen van aantrekkelijke content. Google zet hoog in op technische ontwikkelingen voor menselijke taalverwerking, zowel tekstueel als spraak. Hierdoor wordt het algoritme van Google ook steeds beter in het begrijpen van zoekopdrachten.

Enkele jaren terug kwam Google met de BERT-update. Hierdoor werd het algoritme beter in content ‘menselijk’ beoordelen. Eerst was de focus op ‘wat’ mensen zoeken, met BERT kwam de ‘waarom’ daarbij. De zoekintentie, waarom mensen zoeken op een bepaalde zoekterm, werd ineens belangrijk.

Na BERT volgde in 2021 de MUM-update. MUM is een zogenaamd Multitask Unified Model, wat niet alleen content en zoekwoorden kan interpreteren, maar ook tekst kan generen. Daarmee is Google veel efficiënter geworden in het beantwoorden van zoekvragen en tonen van relevante zoekresultaten. Iedere keer dat zo’n update volgt heeft dit gevolgen voor de manier waarop Google teksten leest en dus ook op de manier waarop contentmarketeers teksten schrijven. Ons zoekwoordenonderzoek verandert met de ontwikkelingen mee en ook het gebruik van AI gegenereerde teksten neemt toe. Toch blijft de menselijke factor voorlopig nog erg belangrijk, want zaken als toon, vaktaal en humor zijn nog lastig na te bootsen voor AI’s.

AI content creatie
DALL·E – content creation by AI for marketing

5. Contentmarketing is antwoord geven op vragen

Waar zoeken gebruikers naar? Vooral naar antwoorden blijkt. Veel Google-zoekopdrachten zijn gericht op het krijgen van antwoorden, waarbij ‘hoe’ de meest voorkomende zoekvorm is.

We zijn zoekmachines meer als mensen gaan behandelen. Of het nu gaat om zoeken via laptop, mobiele searches of gesproken zoekopdrachten, gebruikers wenden zich tegenwoordig eerder tot apparaten om vragen te stellen. Daar kun je natuurlijk op inspelen door zoekvragen te beantwoorden als je content schrijft.

Daarnaast kun je een FAQ-schema implementeren als gestructureerde data om zo je SEO te verbeteren. Dit zorgt ervoor dat de veelgestelde vragen onder het zoekresultaat worden weergegeven. Hierdoor neem je meer ruimte in het zoekresultaat in beslag en daardoor valt je pagina meer op. Bovendien kun je in de antwoorden verwijzen naar jouw website, waardoor de klikfrequentie verhoogt en dat herkent Google als een bevestiging dat jouw site waardevolle content bevat. Tenslotte vergroot dit ook de kans om in de ‘Mensen vragen ook’ lijst te belanden.

Contentmarketing en SEO trends samengevat

Nieuwe ontwikkelingen en trends op het gebied van SEO en contentmarketing geven jou de kans om voor meer conversies en betrokkenheid te zorgen. Probeer de problemen en vragen van jouw doelgroep te doorgronden, zodat je oplossingen en antwoorden kunt bieden. Door ze persoonlijk aan te spreken en interactieve content te bieden houd je ze geïnteresseerd en betrokken. De focus en nadruk op jouw doelgroep is het belangrijkst, maar houdt ook rekening met Google-updates en pas je zoekmachine optimalisatie werkzaamheden daarop aan. Zo kan jouw content gevonden worden, genereert het meer verkeer en conversies en uiteindelijk laat dat ook de omzet groeien.

Alle afbeeldingen bij dit artikel zijn gemaakt door DALL·E 2 een AI-systeem dat realistische afbeeldingen en kunst maakt op basis van natuurlijke omschrijvingen.

Daag jij ons uit voor je volgende project?