Social media zijn een onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Of het nou gaat om sociaal contact met vrienden, om ontspanning en vermaak of om inspiratie en shoppen. We maken er gebruik van om de meest uiteenlopende redenen. Het is dus ook niet verrassend dat bedrijven en marketeers contact zoeken met hun doelgroep via social media.
In dit artikel
Allereerst zijn social media een makkelijke manier om bestaande en potentiële klanten te bereiken, waardoor je je bedrijf op een snelle, goedkope en effectieve manier kunt laten groeien. Maar dat is niet het enige voordeel. Via de socials kun je namelijk ook werken aan je naamsbekendheid, je merkautoriteit en je merkreputatie. Daarbij is het ook een middel om de klantreis of marketing funnel te beïnvloeden of om klantenservice aan te bieden en meer. We bespreken de 9 belangrijkste manieren waarop social media veel toegevoegde waarde heeft voor bedrijven.
Vooruitgang via social media
Heb je al nagedacht over het nut van social media voor jouw bedrijf? Zo niet, denk daar dan eerst eens goed over na. Waarschijnlijk kom je op een antwoord uit dat met bedrijfsgroei te maken heeft. Dat kan groei zijn in de breedste zin van het woord, want je kunt denken aan extra verkeer, een groeiend publiek, of jouw zakelijke doelen. Social media is binnen veel bedrijven meer een tactiek dan een strategie, waardoor de aanpak is losgekoppeld van doelen en lange termijn resultaten.
Dat is zonde, want als je iets meer tijd neemt om een online strategie voor social media uit te werken krijg je grip op de vooruitgang van jouw bedrijf. Daarom kijken we naar wat we willen bereiken met een online strategie, hoe we vooruitgang meten en waarvoor we het doen. Dit zijn aandachtspunten waar we rekening mee houden bij het vormgeven van een online strategie gericht op vooruitgang.
Een online strategie voor social media is dus een goed idee. Of je nou meer de betrokkenheid wil bevorderen, bewustzijn wil genereren of specifieke conversiedoelen wil behalen, al deze kritieke prestatie indicatoren (KPI) zijn gebaseerd zijn op ontwikkelingsdoelstellingen én bovendien meetbaar.
Verkeer genereren
Social media zijn uitermate geschikt om meer verkeer te genereren. Op social media vormt je publiek een beeld van jouw bedrijf. De impressies en betrokkenheid op een social platform zijn enorm waardevol, want op een gegeven moment willen we dat bezoekers doorklikken naar de website en dat gebeurt sneller als hun indruk goed is.
Welke manieren zijn er om verkeer te generen via content? Je kunt je content bijvoorbeeld focussen op bezoekers die zich op een specifiek punt in de klantreis bevinden. Dit kunnen nieuw klanten zijn, maar ook bestaande of terugkerende klanten. Deze groepen vragen om een andere benadering, omdat ze niet dezelfde klantenreis doorlopen.
Met social media kunnen we betrokkenheid en het websiteverkeer vergroten op dezelfde manier als we doen met andere content kanalen en strategieën. Met ons doel in ons achterhoofd bedenken we manieren om onze doelgroepen aan te spreken die meerwaarde hebben voor hen, want dat brengt ze dichter bij een conversie.
Reputatie en reviews
Klanten kunnen reviews en beoordelingen achterlaten op social media. Dit kun je in je voordeel gebruiken, maar als je niet weet op welke social media kanalen je je doelgroep vindt, dan loop je belangrijke positieve beoordelingen mis. Uiteraard zie je het liefst alleen maar positieve beoordelingen, maar ook uit een negatieve beoordelingen kun je voordeel behalen. Dat doe je bijvoorbeeld door professioneel te reageren op een openbare negatieve review. Daarmee laat je aan andere bezoekers zien dat je goed omgaat met negatieve beoordelingen en het zin heeft om feedback te geven.
Klantenservice via social media
Social media laten ons in contact komen met onze klanten op nieuwe manieren die we op andere kanalen minder snel zien. Natuurlijk is een e-maillijst een manier om met klanten te communiceren, maar dit zijn alleen de mensen die geabonneerd zijn. Wat we liever zien is open communicatie met relatie bevorderend, wederzijds contact. En daarvoor is social media een perfect kanaal. Je kunt via direct message (DM) of chatfuncties persoonlijk contact onderhouden, maar ook openbaar via berichten onder posts of reviews die openbaar zijn. Communicatie die voor iedereen zichtbaar is stimuleert een professionele benadering.
Ook als je social media niet als klantenservice beschouwt kan een klant jouw bedrijf via deze kanalen benaderen over een probleem. Het is dus ook een manier om je bereikbaarheid te vergroten. De ene klant belt graag, de ander stuurt liever een e-mail en weer een ander benadert je via facebook. Wacht dus niet af tot een klant je vindt, maar verleen actief klantenservice via social kanalen om klanttevredenheid te verhogen.
Public Relations
Ook voor de verspreiding van nieuwsberichten over jouw bedrijf zijn social media een perfecte plaats. Bedrijfsnieuws kan namelijk indirect voor meer klantbinding of jouw bedrijf bij nieuwe klanten onder de aandacht brengen. Veel zakelijke communicatie loopt via LinkedIn, daar breng je onder andere persberichten onder de aandacht. Maar ook via sociale kanalen, zoals Instagram of Facebook, kun je positief en luchtig nieuws naar buiten brengen. Public relations voegt veel toe, omdat klanten en andere belangstellenden het steeds belangrijker vinden wat een bedrijf nog meer doet naast de hoofdwerkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan een inclusief beleid, duurzaam ondernemen of sponsoring.
PR is vooral gericht op de verbetering van de betrokkenheid van jouw doelgroep. Je verkrijgt meer goodwill via positieve berichtgeving op socials krijgt, wat uiteindelijk ook de omvang en interactie van jouw publiek vergroot en daarmee de zichtbaarheid in tijdlijnen op positief beïnvloedt.
Vindbaar zijn
We denken vaak aan content, advertenties en manieren om te groeien als we over social platformen voor ons bedrijf nadenken. Maar we mogen niet vergeten social media ook als zoekmachine fungeert. Op facebook kun je via de zoekbalk bijvoorbeeld zoeken naar personen en bedrijven, maar ook naar onderwerpen, gesprekken en meer specifieke content. Ook op die manier kan jouw doelgroep je bedrijfsprofiel of -pagina vinden.
Daarom is een up-to-date profiel essentieel, want niets is zo storend als missen of foutieve informatie. Gebruik de pagina om informatie te geven over je bedrijf om de makkelijker gevonden te worden door je doelgroep. Op facebook kun je bijvoorbeeld belangrijke berichten vastzetten bovenaan de pagina, zodat je bezoekers deze berichten als eerste zien.
Andere factoren die vindbaarheid en autoriteit op social media beïnvloeden zijn recensies, openingstijden en locatie. Neem social media creatie en optimalisatie op in je marketingstrategie en houd er rekening mee hoe goed je gevonden kan worden op de social media kanalen die jouw doelgroep gebruikt.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Ondanks dat er nog veel onduidelijkheid is over de impact van social media op SEO, zijn digitale marketeers het eens dat social media kanalen aandacht verdienen als je met zoekmachine optimalisatie bezig bent.
Daarom moet je jouw website en social profielen verbinden. Zorg daarnaast voor wederzijdse links, zodat de content van social feeds naar jouw website of webshop verwijst en jouw website naar jouw sociale profiel linkt.
Je kunt social media zien als een soort digitale etalage. Hier showcase je jouw bedrijf en producten. Daar heb je een content plan bij nodig, waarbij je zoveel mogelijk aantrekkelijke content creëert om net zo veel of meer betrokkenheid te genereren als je concurrenten.
Marketing funnel
Social media is een middel om de marketing funnel op verschillende niveaus te beïnvloeden. In een marketing funnel maak je de route of klantreis bij aankoop inzichtelijk. Dit noemen we ook wel de marketingtrechter, verkooptrechter of sales funnel. Het is een handig schema om te achterhalen hoe en waar op de route contact plaatsvindt en hoe je de interactie kunt beïnvloeden.
In de contentstrategie neem je manieren op om je doelgroep aan te spreken. Hierbij houd je rekening met waar ze zich bevinden in de klantreis, zodat je de content hierop kunt afstemmen. Zo trek je nieuwe klanten aan die nog niet bekend zijn met jouw bedrijf of breng je jouw bedrijf opnieuw onder de aandacht. Dat laatste noemen we retargeting.
Zodra je een publiek hebt weten te bereiken en consequent waardevolle content plaatst, kun je bezoekers overtuigen om zicht met je te verbinden. Daardoor komen ze een stap verder in de funnel. Marketing funnels zijn een substantieel onderdeel van een goed social media contentplan, want deze leiden uiteindelijk tot conversies.
UGC: Motiveer je doelgroep om content over jouw bedrijf te maken
Steeds meer merken maken gebruik van door gebruikers gegenereerde content, ook wel bekend onder de Engelstalige term user generated content (UGC). Deze vorm van social media marketing wordt steeds gebruikelijker.
Sommige bedrijven, zoals het kledingmerk Monki, motiveren hun klanten om content te maken en het merk te taggen in hun post (@Monki of #MonkiStyle). Dit kan in de vorm van een winactie, maar ook gesponsorde content komt voor. Via gerichte marketingcampagnes vragen ze mensen om hun creaties in te zenden. Daardoor worden individuele gebruikers op social media onderdeel van de campagne van het bedrijf.
Waarom is deze vorm van contentmarketing aan het groeien? Ten eerste beschouwen andere gebruikers deze content als authentiek. Daarnaast is door gebruikers gegenereerde content in veel gevallen (bijna) gratis. De individuele gebruikers op social media zijn als het ware ambassadeurs voor jouw bedrijf en dat maakt jouw bedrijf betrouwbaarder. Het is dus goed voor jouw bedrijfsimage en zorgt daarbij voor meer verkeer en een vergroot bereik. Dit is dus echt een aanrader om je in te verdiepen, zeker als je nog niet eerder met UGC hebt geëxperimenteerd op social media.
Ben je overtuigd over het nut van social media?
We hopen dat dit artikel duidelijk maakt dat social media belangrijk zijn voor je bedrijf en hoe je het kunt inzetten voor bedrijfsontwikkeling, ongeachte de grootte van jouw bedrijf. Als je nog niet met social media aan de slag was gegaan, dan ga je dat nu zeker doen, want als je het goed gebruikt dan kan je het inzetten voor allerlei bedrijfsdoelen. Zet nu een social media campagne op en begin met het vergroten van je online zichtbaarheid, bouw een goede reputatie op en verhoog klanttevredenheid, want uiteindelijk leiden al deze onderdelen tot betere bedrijfsresultaten.