Home » Groeistrategie » Online strategie » E-commerce strategie
E-commerce strategie
Wanneer je een mooi webdesign hebt, zal dit nog niet direct tot een hoge omzet leiden. Heb je niet genoeg bezoekers of ligt het conversieratio laag? Dan is het belangrijk om de e-commerce strategie te verbeteren. Met de juiste strategie kan je webshop groeien. Het bepalen en uitvoeren van de juiste strategie is echter de uitdaging.
Een gratis en vrijblijvende e-commerce analyse aanvragen
Zou jij graag een beter beeld willen van hoe je jouw e-commerce strategie kunt verbeteren? Bij Rocket Marketing voeren we graag een gratis e-commerce analyse ter waarde van € 250,- voor je uit. Veel bedrijven die we analyseren lopen omzet mis omdat zij niet de juiste e-commerce strategie hebben. Door middel van de juiste strategie kunnen de sales sterk toenemen.
Waarom voeren wij een gratis analyse uit?
Nadat wij een analyse voor je hebben uitgevoerd, zullen wij je een voorstel doen om je te helpen bij het uitwerken en opstellen van de perfecte e-commerce strategie. Desondanks beslis je helemaal zelf of je daar wel of niet op ingaat. De analyse is volledig vrijblijvend.
Samen een strategische sparringsessie?
Plan een afspraak in met een online marketing specialist. Binnen twee dagen weet je al welke stappen we samen moeten zetten.
“Neem contact met ons op voor het aanvragen van een brainstormsessie”
Wat is een e-commerce strategie en wat is het belang ervan?
Wanneer je producten online wilt verkopen is het realiseren van een mooie en functionele webshop de eerste stap. Met een functionele webshop alleen draai je echter nog geen topomzet.
Door middel van een goede e-commerce strategie kun je de doelgroep overtuigen om voor jouw webshop te kiezen. Online heeft de consument namelijk veel keuze en je dient je dus te onderscheiden van de concurrentie.
Bij Rocket Marketing kunnen we de online-aanwezigheid van je bedrijf analyseren. Zo gaan we bijvoorbeeld na of het design van je webshop er goed uitziet en gebruiksvriendelijk is.
Ook gaan we na hoe het met je vindbaarheid gesteld is. Vervolgens kunnen we een e-commerce strategie opstellen en uitvoeren.
Wanneer we een e-commerce strategie voor je uitwerken, zullen we eerst de meetbare doelstellingen van je bedrijf in kaart brengen. Aan de hand van die doelstellingen kunnen we een e-commerce strategie bedenken.
We controleren of de webshop geoptimaliseerd is voor conversies. Wanneer we concluderen dat hier verbetering nodig is, zullen we je advies verstrekken om je webshop conversietechnisch te verbeteren. Daarna wordt het tijd om de online kanalen die je momenteel gebruikt te analyseren.
Ook zijn er mogelijk online kanalen die wel kansen bieden, maar die je nog niet gebruikt. Wanneer we de e-commerce strategie volledig is uitgewerkt, zullen we starten met de campagnes. Deze campagnes blijven we steeds optimaliseren en je ontvangt van ons maandelijkse of wekelijkse rapportages van de voortgang.
E-commerce en merkbeleving
Hoe een klant jouw merk beleeft is ook een essentieel onderdeel van de e-commerce strategie. Door het verhaal rondom jouw merk goed neer te zetten vertel je de klant waar jouw merk of bedrijf voor staat. Dit blijkt nog steeds een belangrijke motivatie te zijn voor klanten om over te gaan tot aankoop. Door de klantreis in kaart te brengen kun je zien op welke contactmomenten ruimte is om het beeld van jouw merk bij te schaven of uit te breiden. Kijk bijvoorbeeld of je merkuitingen consistent zijn en zorg dat een klant niet steeds opnieuw dezelfde vragen hoeft te stellen als het contact over een product zowel via e-mail, chat en telefoon verloopt.
Klantreis
Verbeteren doe je altijd vanuit de ervaring van de klant. Breng je de klantreis (of customer journey) in kaart dan maak je visuele weergave van de weg die klant aflegt bij het aanschaffen van jouw product. Deze weg heeft invloed op jouw e-commerce strategie. Je kunt bijvoorbeeld zien waar klanten binnenkomen, op welke e-commerce kanalen. Als onderdeel van e-commerce kijk je hoe je de klantreis kunt verbeteren om hun algehele ervaring en beleving van jouw bedrijf positief te beïnvloeden. Daarnaast kun je overwegen als bijvoorbeeld veel klanten binnenkrijgt via Google om met je producten te adverteren via Google Shopping.
KPI’s opstellen voor e-commerce strategie
In online marketing geldt dat doelen stellen alleen nuttig is als je ze ook meetbaar maakt. Met Key Performance Indicators (KPI) ga je jouw doelstellingen uitdrukken in getalen. Als onderdeel van je e-commerce strategie onderscheiden we drie doelstellingen:
- Meer verkeer naar je e-commerce kanalen leiden.
- Conversieratio’s verhogen op verschillende kanalen
- Lifetime value (CLV) per klant verhogen
Hoewel je meestal nadruk legt op één van deze drie doelstellingen, baseer je het succes van je e-commerce strategie op de optelsom van alle drie de onderdelen.
E-commerce kanalen
Bij het opstellen van jouw e-commerce strategie richten we ons op zowel directe als indirecte e-commerce kanalen. Directe kanalen zijn je webshop, fysieke winkel, social media en marktplaatsen, eigenlijk alle plekken waar je zelf contact hebt met de klant over jouw product en waar de klant direct bij jouw bedrijf kan kopen. Bij de indirecte kanalen zit hier een partij tussen, dit zijn bijvoorbeeld groothandels of retailers. Als onderdeel van e-commerce strategie bekijken we welke kanalen je al gebruikt, deze stemmen we op elkaar af. Vervolgens kijken we ook nog welke kanalen je kunt toevoegen aan de mix zodat je een optimaal werkend systeem van e-commerce kanalen gebruikt.
E-commerce strategie en SEO
Bij e-commerce SEO richten we ons op de techniek, on-page SEO en content van de webshop. SEO voor webshops is een vak apart. Het gaat anders in zijn werk dan van een normale website, onder andere omdat webshops doorgaans veel meer pagina’s hebben dan andere websites. Bovendien komen veel bezoekers van de webshop via zoekmachines zoals Google binnen.
Onze partners & certificaten
Wij werken samen met de de volgende online platforms. Samen houden we de kwaliteit hoog en zorgen we voor een meer dan up-to-date kennis.
Over ons
Waarom kiezen ondernemende bedrijven voor Rocket Marketing?
- Full service online marketingbureau
- Een écht transparante samenwerking
- Direct contact met online marketing specialisten
- No nonsense cultuur
- Groeistrategie op maat
Rocket Marketing bestaat uit een team van specialisten met veel passie en een zeer strategische denkwijze.
Wij beschikken over de juiste kennis om jouw bedrijf te helpen groeien. Bij Rocket Marketing zijn we altijd bezig met het bedenken en uitwerken van nieuwe online marketingstrategieën.
We zwemmen enigszins tegen de stroom in, pakken kansen die anderen laten liggen. Hoe wij te werk gaan, leggen we je graag uit, want we houden van transparantie en openheid van zaken. Jouw doelstellingen zetten we om in een online marketingplan en dit plan voeren we vervolgens stap voor stap uit. Op deze manier ontzorgen we je volledig en krijg je grip op online marketing en je doelen.